Demens udadreag/Assistenten som nøgleperson

Kurset består af flere fag

AMU nummer: 42902

Uhensigtsmæssig adfærd og udadreageren ved demens (5 dage)

Deltageren kan ud fra en forståelse af den demente borgers situation arbejde forebyggende og dæmpende i forhold til mennesker med demens, der er udadreagerende eller udviser uhensigtsmæssig adfærd. F.eks. i form af vrangforestillinger, aktivitetsforstyrrelser, aggressivitet, døgnrytmeforstyrrelser samt angst og fobier. Deltageren kan forstå tegn og symptomer på forstyrrelse og uhensigtsmæssig adfærd i forhold til selve den neurologiske hjerneskade, evt. somatiske årsager (f.eks. delir, smerter, medicin eller anden sygdom) og betydningen af miljøet og konteksten omkring borgeren. Deltageren kan vurdere, om der er behov for justering af indsatsen med at arbejde forebyggende og dæmpende, bl.a. ved at reflektere over resultaterne af egen praksis og ved at inddrage ny viden. I arbejdet kan deltageren anvende jeg-støttende principper ud fra en socialpædagogisk indfaldsvinkel. Endvidere kan deltageren handle hensigtsmæssigt ved at anvende tidligere erhvervet viden og egen praksiserfaring og ud fra livshistoriebegrebet identificere de muligheder og begrænsninger, som den enkelte borger har. Deltageren kan identificere dilemmaer i arbejdet, f.eks. omsorgspligt og omsorgssvigt, og kender betydningen af, at borgeren oplever rutiner og entydighed i indsatsen. I den forbindelse kan deltageren reflektere med samarbejdspartnere, herunder pårørende, og sørge for løbende dokumentation af indsatsen. Desuden har deltageren viden om og er opsøgende i forhold til at forebygge psykisk betingede arbejdsskader, f.eks. gennem samtaler med kolleger.

Læs mere om faget på UddannelsesGuiden

AMU nummer: 47748

Assistenten som nøgleperson (5 dage)

Deltageren kan varetage funktionen som ressource- eller nøgleperson på baggrund af viden om plejens organisering, funktionens ansvarsområde samt nøglepersonfunktionens essentielle kompetencekrav som vidensperson, formidler og ambassadør. Deltageren kan kontinuerligt opdatere egen faglig viden og kan endvidere kritisk vurdere og reflektere over ny viden i forhold til at omsætte denne i praksis. Deltageren kan identificere behov for praksisudvikling, herunder i samarbejde med ledelsen udpege særlige fokus- og indsatsområder. Ligeledes kan deltageren bidrage til udarbejdelse af lokale procedurer og retningslinjer inden for området, og dermed være medansvarlig for kvalitetssikring. Deltageren kan varetage rollen som vidensformidler og tage medansvar for videndeling, ligesom deltageren kan fungere som faglig sparringspartner samt oplære kolleger og elever inden for nøglefunktionsområdet.

Læs mere om faget på UddannelsesGuiden
Randersafdelingen
Minervavej 47
8960 Randers SØ
731409amu180123r 23-01-2018 13-04-2018 Ingen 08:00-15:24 20 11-12-2017
Pris 0 kr.

Kursister med videregående uddannelse skal betale fuld pris. Se fuld pris på efteruddannelse.dk

Hvis du vil tilmelde dig et enkelt fag, så henvend dig til uddannelsesstedet.